+358 500 667 227 info@propdea.fi

Tokyo Days – Kokemuksia ja konsepteja nousevan auringon maasta (vol. 1)

Kirjoitusvuorossa tällä haavaa Propdean oma AnnAgentti kertoilemassa tarinoita Tokion matkoiltaan. Rakkaussuhteeni Japaniin ja tähän kaupunkiin alkoi vuonna 2011, jolloin graduaan valmistelevana opiskelijana tulin valituksi ryhmään, joka lähti vetämään ’Future of Shopping’ –työpajaa Tokion yliopiston opiskelijoille. Ja tämän jälkeen olenkin tänne Tokioon palannut vuosittain (tutkijan työn etuuksia). Näiden vuosien varrella on kaupungista löytynyt monta lempipaikkaa, joihin mielellään myös palaan aina uudelleen ja uudelleen. Näitä paikkoja aionkin esitellä teille täällä blogissa.  

IMG_0488IMG_0489IMG_0491IMG_0492

Yksi näistä lempikohteistani löytyy Omotesandon välittömästä läheisyydestä: Commune 246 on yhteisölliseksi ja kokeilulliseksi kuvailtu orgaanista sekä vegaaniystävällistä ruokaa tarjoava kohtaamispaikka. Tätä viehättävää ulkoilmatilaa koristavat somat (kawaii!) ruokarekat ja -kojut, joista peräisin olevat tuoksut saavat taatusti veden kielelle. Pikkunälkäämme ystäväni suositteli soijanugetteja, joiden kyytipojaksi otimme lisäksi luomuoluet. Samalla nautimme viereisestä teltasta kantautuvasta livemusiikista sekä jälleen kerran vaikutuimme tokiolaisten pettämättömästä tyylitajusta. Telttakatoksessa oli juuri tuona päivänä meneillään Tokyo Hack Day –tapahtuma.

IMG_0493IMG_0500IMG_0506IMG_0497

Commune 246 -konsepti ei ole pelkästään ruokamaailma vaan enemmänkin monipuolinen tapahtumakeskus. Paikka on suunniteltu myös palvelemaan mm. luovia läppäri-työläisiä. Midori.so2:ssa kohtaavat eri alojen ja kansallisuuksien edustajat , joille tavoitteena on luoda kannusteet yhdessä tekemiseen ja uusien ideoiden luomiseen. Tila soveltuu myös erinomaisesti vaikka työpajojen järjestämistä varten. Samoin täällä sijaitsee Freedom University:n campus, jonka tehtävänä on tarjoata aivan uudenlaisia oppimiskokemuksia tee-se-itse yliopiston tavoin.

Commune 246 yhdistelee ruokaa, taidetta ja designia japanilaiseen omalaatuiseen ja mielenkiintoiseen tyyliin ja on ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen. Paikkaan ikihyviksi ihastunut voi myös varata itselleen Caravan Tokyo:n yöksi tai pariksi. Retrosta asuntovaunusta löytyy moderni varustelu ilmastoinnista lämpimään suihkuun ja wifiin.

Katuruokakulttuurin nostetta on ollut mielenkiintoista seurata täällä kotona Helsingissäkin. Kevät on tuonut ruokarekat jälleen katukuvaan ja esimerkiksi Teurastamo, Kansalaistori, Torikorttelit sekä Kasarmintori toimivat jälleen näyttämöinä erilaisille urbaaneille ruoan ja yhdessäolon tapahtumille. Kiinnostavaa on jäädä seuraamaan, miten nämä tapahtumat tulevat kehittymään ja millaisia elementtejä niiden osaksi tullaan vielä liittämään.

Keväisin terveisin,

Anna

Digiajan hermoilla? – oppeja Kaupan tutkimuspäivästä

Digiajan hermoilla? – oppeja Kaupan tutkimuspäivästä

Yt-neuvottelut jatkuvat! Työttömyys kasvaa! Suomi kriisiytyy!

Media mässäilee Suomen talouden kompuroinnilla minkä ehtii. Ja tottahan se on: Suomen taloustilanne näyttää verrattain vaisulta.

Synkistely ja voivottelu eivät kuitenkaan asianlaitaa muuta. Nyt jos koskaan kaivataan intoa, osaamista, heittäytymistä ja rohkean uutta luovaa asennetta. Tarvitaan panostusta ja uhrauksia, kykyä luopua vanhoista toimintamalleista ja suunnata katse luottavaisena kohti tulevaa.

Tämän ja monta muuta juttua opimme Kaupan tutkimuspäivässä 29.1. kun kaupan alan ammattilaiset kokoontuivat alan uusimman tutkimustiedon pariin Helsingin Messukeskuksessa. Propdealaisille tutkimuspäivästä on muodostunut jokavuotinen traditio. Päivässä peräänkuulutettu into, asenne ja tuumasta toimeen tarttuminen ovat kuuluneet Propdean valtteihin jo aivan ensimetreistä lähtien. Pieni muistutus ei silti ole pahitteeksi kenellekään!

Päivän mittaan sanat ”verkkokauppa” ja ”digitaalisuus” toistuivat asiantuntijoiden puheissa, kommenteissa ja kysymyksissä. Valtaenemmistölle verkkokauppa tuntuu edelleen olevan suuri ja tuntematon aluevaltaus, joka sekä pelottaa että kiinnostaa samanaikaisesti. Tutkimustietoa ja perustietämystä aiheesta ei vielä ole riittävästi ja siksi verkkokaupan tulevaisuutta on myös vaikea ennustaa.

Ennusteiden mukaan kivijalkakauppa säilyttää asemansa tuotteiden jakelupaikkana, mutta asiakkaiden asiointitavat muuttuvat. Tuotteiden hankinta tapahtuu yhä useammin verkossa, mutta verkko ei tule täysin korvaamaan kivijalkakauppoja. Ihmiset kaipaavat nettikauppojen selailun lisäksi konkretiaa: reaalimaailman mahdollisuuksia maistaa, haistaa, koskea ja tunnustella.

Myös nettikaupan lieveilmiöt on huomattu: palautusten määrä on hillitön ja sekä ekologisesti että eettisesti kestämätön. Asiakkaan kannalta palauttaminen on helppoa ja usein kulutonta, myyjän kannalta tilanne on kinkkinen – ja kallis!

Asiakaspalvelutilanteessa vaivattomuuden takaaminen on selkeä kilpailuetu ja myös merkki asiakaslähtöisyydestä. Monessa tapauksessa digitaalisuus ja automatisointi tukee vaivattomuutta. Tämä koskee sekä verkkokauppaa että kivijalkakauppaa.

Meidän kannaltamme kiinnostavaa on, mitä kiinteistön omistaja voi tehdä kauppapaikkansa menestyksen eteen? Käytetty auto puunataan myyntikuntoon, jotta asiakas mieltyisi siihen ja innostuisi näkemästään ja kokemastaan. Toimisiko sama myös kiinteistöissä? Millaiset ovat digipuolen hyödyntämisen mahdollisuudet kiinteistöpuolella? Näitäkin kysymyksiä lähdemme innolla ratkomaan.

 

Jaana & Tanja

Propdean nuuskija-agentti raportoi: Turkkilaisvaikutteita Berliinissä

Propdean nuuskija-agentti raportoi: Turkkilaisvaikutteita Berliinissä

Osa 2. JaanAgent on saapunut tällä kertaa Berliiniin. Kutkuttava eurooppalainen suurkaupunki on otollista maaperää trendien ja suuntausten nuuskimiselle. Täällähän ne kaikki trendsetterit pyörivät!

Berliini on tunnettu suuresta turkkilaisvähemmistöstään, joka näkyy ja kuuluu saksalaiskaupungin katukuvassa. Etenkin Kreuzbergin kaupunginosa on turkkilaisten kansoittama. Kolmen miljoonan asukkaan kaupungissa asuu nykyisin yli 300 000 turkkilaista. Asetelma on mielenkiintoinen. Mutta miten turkkilaisvaikutteet sitten näkyvät kaupungissa ja sen alati muuttuvassa kaupallisessa tarjonnassa?

Jaanagent odottaa jännittyneenä kahvilassa. Hän on saanut tapaamisen onnistumaan kuin ihmeen kaupalla. Paras tapa nuuskia on tietenkin soluttautua sisäpiireihin. Niinpä nuuskijan apuun rientää tällä kertaa vanha turkkilaisystävä vuosien takaa. Onpa hänkin päätynyt Berliiniin, monen muun maanmiehensä tavoin. Hän kertoo turkkilaisten saapuvan kaupunkiin lähinnä työn perässä, joskin työtilanne on viime vuosina merkittävästi heikentynyt. Moni perustaa oman yrityksen ja vaalii näin juuriaan uudessa ympäristössä.

Kun Berliinissä haluaa syödä hyvin, nopeasti ja edullisesti, löytyy turkkilaisten ravintoloita joka nurkalta. On kebabia, Döneriä, mezejä, pitaa, falafeliä ja muita turkkilaisia ruokakojuja. Turkkilaisvaikutteiset ruokapaikat ovat löytäneet tiensä myös kaupungin kauppakeskuksiin. Food courtit ja ravintola-alueet suorastaan pursuilevat herkullisia vaihtoehtoja, kaikissa hintaluokissa. Turkkilaisen lisäksi tarjolla on mm. vietnamilaista, kiinalaista ja japanilaista ruokaa. Puolen päivän aikoihin kauppakeskuksissa lounastavat berliiniläiset vaikuttavat varsin tyytyväisiltä kantaessaan pöytiin mitä houkuttelevampia, eksoottisia herkkuja.

Berliiniläiset näyttävät ottaneen turkkilaisen ruokakulttuurin vahvasti omakseen, mutta turkkilaisvaikutteet eivät rajoitu ainoastaan ruokaan. Berliiniläistynyt turkkilaisystävä johdattelee uteliaan nuuskija-agentin yhä syvemmälle kaupungin turkkilaisrientoihin. Sunnuntaisin järjestetään toritapahtumia, joissa myydään ruokaa, juomaa, värikkäitä kankaita ja vaatteita, kukkia, koruja ja mausteita – suoraan Turkista. Kreuzbergin toreilla tunnelma on varsin kansainvälinen ja iloisen värikäs – kuin Istanbulissa konsanaan. Mikä ihana kulttuurien sekamelska!

Nuuskijaterveisin,

JaanAgent

 

 

Propdean nuuskija-agentti raportoi: Kekseliäs Budapest elää uutta aikaansa

Propdean nuuskija-agentti raportoi: Kekseliäs Budapest elää uutta aikaansa

Osa 1. Me Propdeassa tykkäämme nuuskia uusia suuntauksia niin kotimaassa kuin kauempanakin. Siksi Propdea on päättänyt lähettää pari nuuskija-agenttiaan maailmalle. Propdean omat nuuskija-agentit (salanimiltään JaanAgent ja AnnAgent, ethän hiisku kenellekään!) ovat lähteneet suorittamaan huippusalaista missiota. Tehtävä on vaativa, mutta Propdean hyvin koulutetut nuuskija-agentit puikkelehtivat kaupunkien kaduilla kuin ninjat.  Tähyillen, tähtäillen ja tarvittaessa vaikka piileskellen. Aina palveluksessanne!

Ninjoja tai ei, Propdean agenttien tehtävänä on tutkia ja penkoa kiintoisia kauppapaikkoja, haistella uusia tuulia ja kaikessa hiljaisuudessa välittää saamaansa tietoa Suomeen hyödynnettäväksi. Luvassa on tuskaisia bussimatkoja,  tupakankäryisiä junia, tempoilevia lentoreittejä, pitkiä öitä ja väsyneitä aamuja. Mutta agentit eivät lannistu!

Kun AnnAgent hiiviskelee Japanin maalla, on JaanAgent saapunut kaikessa hiljaisuudessa Budapestiin mielessään salainen tehtävä.

Hän pälyilee hämmentyneenä ympärilleen Tämä ei ole se Budapest jonka muistin. Paikkahan on täynnä kahviloita ja kuppiloita, elämää! Missä on ankeus ja tylsyys? Jokin on todella muuttunut.

Väliaikaisuuden ja eteenpäin menemisen henki on oudolla tavalla vallannut kaupungin. Eteenpäin mennään – ja kovaa. Rauniopubeja, taidekahviloita, gallerioita, nuorten suunnittelijoiden pajoja, trendikauppoja, luksusmerkkejä. Todellista pop up –henkeä ja yritteliäisyyttä. Mistä oikein on kyse?

Hämmentynyt nuuskija-agentti tiedustelee, tonkii, tutkii, penkoo. Lopulta arvoitus alkaa ratketa. Hän on sattumalta ajautunut pyörimään juuri siihen kaupunginosaan, joka on nyt eniten pinnalla ja muutoksessa. Budapestin 7. kaupunginosa tunnettiin pitkään autioista rakennuksista ja kurjasta, köyhästä historiastaan. Entisen juutalaiskaupunginosan rakennukset ovat kaikuneet tyhjyyttään toisesta maailmansodasta lähtien.

Mutta nyt. Nyt on uusi aika ja uudet markkinat! Jotkut innokkaat ideanikkarit keksivät perustaa autiotaloihin kirpparihenkisiä baareja ja kahviloita, edullisesti ja kekseliäästi. Muut seurasivat perässä. Kuppilat vaihtavat välillä paikkaansa ja osa lopettaa lyhyeen, mutta uusia spotteja syntyy aina tilalle. Nämä niin kutsutut rauniobaarit ”ruin pubs” toimivat alueen taidekeskuksina ja paikallisten olohuoneina keräten joka ilta ihmisiä yhteen pitämään hauskaa ja istumaan iltaa.

Ennen niin kylmän kolkko kaupunginosa on nyt koko kaupungin henkinen keskus. Rauniopubit ovat houkutelleet paikalle myös muita yrityksiä – ja tietysti turisteja. JaanAgent on innoissaan ja vaikuttunut. Aina ei tarvita suuria summia ja mittaamattomia panostuksia, jotta saadaan aikaan ihmeitä. Hyvät ideat ja hauska toteutus riittävät. Aito innostus voittaa aina massat puolelleen.

Huippusalaisin terveisin,

Jaanagent, Propdean nuuskija-agentti

Samaan aikaan Pasilassa

Samaan aikaan Pasilassa

”Pasilan asema on saapunut vihdoin 2010-luvulle. Enää siellä ei ankeudu ja menetä elämänhaluaan. Pidän!”

”Mainio ilmeenkohotus Pasilan asemalla. Leipäkauppa ja Punnitse&Säästä. Niillä pääsee mun rankingissa pitkälle”

Näin kommentoidaan uudistunutta Pasilan asemaa mm. Twitterissä. Uskomatonta mutta totta: Pasilan asema on nykyisin paikka, josta voi ostaa tuoretta leipää ja trendikkäitä pokkariuutuuksia. Kuluttajan kannalta muutos on näkyvä ja kuultujen kommenttien perusteella varsin mieleinen. Värejä! Uusia penkkejä ja viihtyisyyttä!

Itse olen ollut projektissa mukana lähinnä markkinointiviestinnän osalta, mutta suurimmaksi osaksi seuraillut muutoksen syntyä ahkerien kollegoideni työn kautta. On etsitty sopivia vuokralaisia, löydetty parhaita mahdollisia sijoittumisratkaisuja jo asemalla toimiville myymälöille, hiottu markkinointi-ilmettä ja värimaailmaa sekä mietitty kulkureittejä ja opasteita. Asema on nyt myös entistä kannattavampi omistajalleen.

Pasilan asema on kotiani lähin juna-aseman ja olen sen muutoksesta innoissani Propdean projektin lisäksi henkilökohtaisella tasolla, tavallisena kuluttajana ja asiakkaana. Punnitse & säästä, teekauppa, Fazerin herkut, pokkarit, karkit! Kaikkea kivaa löytyy kotimatkan varrelta.

Asema sai uudistusten myötä myös omat raikkaat nettisivut. Uusilta nettisivuilta löytyy lisätietoa asemasta ja sen myymälöistä www.pasilanasema.fi.

Pasilan aseman ja koko alueen suurempaa muutosta odotellessa olen syystäkin iloinen lähiasemani väliaikaisesta kasvojenkohotuksesta. Käykäähän tsekkaamassa!

 

Kesäterkuin
Jaana

 

Vähittäiskaupan tulevaisuus on avoin – ja ihmiset sen keskiössä

Vähittäiskaupan tulevaisuus on avoin – ja ihmiset sen keskiössä

Aamu alkoi varhain torstaiaamuna suunnatessamme kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. NCSC:n vuosikonferenssi järjestettiin tänä vuonna 15.5.-16.5. keväisessä Oslossa. Saavuimme Osloon jo ennen aamukahdeksaa, joten päätimme viedä matkatavarat hotellille, nauttia kakkosaamiaisen ja tehdä pienen omatoimisen kävelykierroksen keskustassa ennen suuntaamista kohta Opera Husetia ja ilmoittautumista.

Oslon upealla oopperatalolla kuulimme alustuksen päivän ohjelmaan sekä kaupungin keskeisten kehityshankkeiden esittelyn, jonka jälkeen lähdimme opastetulle kävelykierrokselle. Pysähdyspaikkoina kierroksella oli päärautatieasema, Eger-korttelit Karl Johans gatella sekä satama-alue Aker Brygge. Päärautatieasemalla, meluisan työmaa-alueen vieressä norjan kielellä pidetty esittely meni hieman ohi, mutta seuraavat presentaatiot olivat hyvinkin antoisat. Oikeanlainen ja erottautuva liikeidea kaupalliselle sisällölle on menestyksen avain, vaikka sijainti olisikin optimaalisin mahdollinen.

Aker Bryggellä järjestettiin myös yhdistyksen uuden toiminnanjohtajan vetämä vuosikokous, jossa tulevaisuuden näkymistä jäi luottavainen tunnelma. Vuosikokouksen jälkeen välttelimme tihkusadetta ja nautimme satama-alueen tunnelmasta viinilasillisen äärellä ennen siirtymistä hotellille valmistautumaan gaalaillalliseen.  Ilta sujui mukavasti hyvän ruoan ja seuran siivittämänä, mutta varhainen herätys verotti matkustajia ja unten maille siirryttiin jo ennen tanssien alkamista.

Maittavan hotelliaamiaisen jälkeen oli aika siirtyä kohti konferenssisalia kuulemaan useampaa mielenkiintoista puheenvuoroa. Konferenssipäivä oli mitä mainioin, toinen toistaan seuraavia, ajatuksia herättäviä ja intohimoisia esiintymisiä. Vähittäiskaupan ja sen toimintaympäristön tulevaisuutta visioitiin useammasta näkökulmasta, niin kulttuuri- ja tulevaisuustutkimuksen kuin vähittäiskaupan sisältä olevien esimerkkien kautta. Päivän edetessä väki salissa väheni, mutta paikalle jääneet palkittiin. Viimeisessä puheenvuorossa design antropologisti Anna Kirah antoi todella ajattelemisen aihetta siitä miten kauppakeskuksista ja vähittäiskaupasta aidosti tehdään ihmislähtöisiä, ei olettamalla vaan selvittämällä oikeasti asiakkaiden käyttäytymistä ja tottumuksia.

Summa summarum. Oli vähittäiskaupan tulevaisuuden kanava ja foorumi mikä tahansa – tilauskuvasto, nettikauppa, kivijalkamyymälä tai kauppakeskus – on sen suuntauduttava aidosti ihmiseltä toiselle. On annettava tilaa kaikenlaisille ihmisille. Tämä on haaste, johon meidän on tartuttava!

 Hanna & Kaisa     

Kauppakeskusoppeja eläväisestä Istanbulista

Kauppakeskusoppeja eläväisestä Istanbulista

Kevät koitti lumettoman talven jälkeen ja lähdimme huhtikuun alussa Turkkiin saamaan uusia ideoita ja tietoa kauppakeskuksista. International Council of Shopping Centers (ICSC) Euroopan konferenssi järjestettiin tänä vuonna Istanbulissa. Samalla osallistuimme myös Suomen Kauppakeskusyhdistyksen opintomatkalle, joka järjestettiin Istanbulissa samaan aikaan.

ICSC:een konferenssissa saimme kuunnella mielenkiintoisia luentoja, joissa tekniikan kehittyminen ja sen vaikutus vähittäiskauppaan olivat esillä monilla luennoitsijoilla. Tekniikka tulee muuttamaan maailmaa nopeammin kuin koskaan. Internetin ja älypuhelimien kehittyminen ovat mullistaneet vähittäiskauppaa mahdollistaen asiakkaita tutkimaan ja ostamaan tuotteita milloin vain ja mistä vain. Aina kun asiakkaat omaksuvat uusia tekniikoita, saavat vähittäiskauppiaatkin uusia tapoja tavoittaa asiakkaita. Omni-channel eli monikanavaisuus on tullut jäädäkseen vähittäiskauppaan  – se on yhdistelmä kivijalkamyymälää, sähköistä kaupankäyntiä, puhelinsovelluksia ja sosiaalista mediaa.

Kauppakeskuskierroksella tutustuimme Turkin vanhimpaan kauppakeskus Galleriaan sekä viime vuosina avattuihin Zorlu Centteriin, Vialandiaan ja Marmara Forumiin. Suurimman vaikutuksen minuun teki valoisa Vialandia, jonka konseptiin kuului myös huvipuisto ja rakenteilla oleva hotelli. Myös muihin kauppakeskuksiin oli yhdistetty hotelleja, toimistokonsepteja, viihdettä ja kaikkea muuta toimintaa, joka houkuttelee asiakkaita kauppakeskuksen lähiympäristöön. Tämä on tulevaisuutta varmasti ympäri maailman, myös meillä Suomessa.

Tanja

Uudet tuulet puhaltavat Propdeassa

Uudet tuulet puhaltavat Propdeassa

Propdea uudistuu. Toisena johtavana partnerina toiminut Pirjo Aalto siirtyy toukokuussa YIT:n kaupalliseksi kehitysjohtajaksi ja hänen päätehtävänsä tulee olemaan Keski-Pasilan Tripla-hanke. Propdean omistajana ja toimitusjohtajana toimii jatkossa yhtiön perustaja Kaisa Vuorio.

Pirjo Aalto ja Kaisa Vuorio ovat iloisia ja ylpeitä Propdean tähänastisista saavutuksista ja tekemästään yhteistyöstä. Molemmat suuntaavat nyt luottavaisina katseet tulevaan.

– Suuret kiitokset kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille hyvästä yhteistyöstä. Olemme yhdessä saaneet paljon aikaan. Toivottavasti meillä on mahdollisuus tehdä yhteistyötä tulevaisuudessakin tavalla tai toisella, Pirjo Aalto sanoo.

Asiakkailta paljon kiitosta niittänyt Propdean tiimi työskentelee jatkossakin energiseen tapaansa. Määrätietoisessa ja innovatiivisessa tiimissä konsultteina jatkavat Hanna Koskisto (liiketoiminnallinen konsultointi ja vuokraus), Tanja Teeriaho (liiketoiminnallinen konsultointi ja vuokraus) ja Jaana Liiri (markkina-analyysit ja tutkimustuotteet).

– Kehitämme Propdeaa edelleen eteenpäin monipuolisena asiantuntijayrityksenä, jossa asiakkaan tarpeita ja toiveita kuunnellaan herkällä korvalla, Kaisa Vuorio kertoo.  Panostamme myös edelleen palvelutuotteidemme tuotekehitykseen.

Propdea tarjoaa laajan kattauksen asiantuntijapalveluita. Propdean tiimi työskentelee kiinteistökehityksen ja kaupallisten toimintaympäristöjen parissa, tekee dd-, kuluttaja- ja markkina-analyysejä, liiketoimintasuunnitelmia ja niihin liittyviä konsepteja sekä tukee kauppakeskusten ja monikäyttäjäkiinteistöjen johtamista.

Lisätietoja antavat Kaisa Vuorio 0500-667227 ja Pirjo Aalto 050-5002013

Tutkimuspäivän satoa: suomalainen 2.0?

Tutkimuspäivän satoa: suomalainen 2.0?

Vähittäiskaupan tutkimussäätiö järjesti jokavuotisen Kaupan tutkimuspäivän HTC Helsingissä tammikuun lopulla. Kylmä viima ja pakkanen olivat seurana, kun kävelimme tapahtumapaikalle, mutta perille päästyämme tunnelma oli lämmin ja tilaisuuteen osallistuneet yli toista sataa kaupan alan ammattilaista pääsivät vaihtamaan kuulumisiaan ja seuraamaan toinen toistaan mielenkiintoisimpia luentoja.

Ekonomisti Lauri Uotila aloitti tilaisuuden värikkäällä esiintymisellään ja sai ainakin minut vakuuttuneeksi, että mediassa vallalla oleviin negatiivisiin uutisiin ja kirjoituksiin ei pidä liiaksi takertua. Tutkimustulosten mukaan Suomi on monessa suhteessa aivan Euroopan kärkisijoilla: suomalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä, Suomi on yksi maailman kilpailukykyisimmistä maista, asuntolainojen korot ovat alhaalla, talous kasvaa vuonna 2014, kuluttajien optimisimi on virinnyt jne.jne.

TNS Gallupin Tarja Pentilä puolestaan vahvisti tutkimustuloksin millainen on ”suomalainen 2.0”: kuluttajat ovat rohkeimpia, sosiaalisimpia, vahvempia ja mukavuuden haluisempia. Minä-minä asenne ja yksilöllisyyden painottaminen kuluttamisessa kasvavat kaikissa ikäluokissa. Mukava oli kuitenkin kuulla, että toisaalta myös empaattisuus ja vastuullisuus ovat nousussa nuorison keskuudessa. Kuluttamista on vähennetty, mutta se kohdentuu paremmin; rahaa käytetään designiin, luksukseen, kodin sisustamiseen, terveyteen ja kasvavassa määrin kauppaketjujen omiin tuotemerkkeihin.

Kotialue Oy:n Mikko Virkamäki kertoi puheenvuorossaan EKK Ry:n kaupunkikeskustojen strategisesta kehittämisprojektista, jonka pilottivaiheeseen oli osallistunut 10 kaupunkia. Projektissa selvitetään kaupungin keskustan elävyysluku, joka muodostuu mittauksessa kahdesta näkökulmasta; miten vastuutahot toimivat ja miten asukkaat kokevat kaupungin.

Myös verkkokaupan nykytilanteesta ja tulevaisuudesta oli monia mielenkiintoisia puheenvuoroja. Verkkokauppa on hyvänä tukena kivijalkakaupalle, jotka osittain tulevat muuttumaan showrooming –myymälöiksi. Verkkokauppa ei kuitenkaan tule korvaamaan perinteistä kauppaa, kuluttajat haluavat ”hypistellä, kosketella ja tuoksutella” tuotteita myös tulevaisuudessa ennen ostopäätöstään.

Mielenkiintoinen päivä, jään odottamaan vuoden 2015 Kaupan tutkimuspäivää! Kiitos järjestäjille!

Tanja

AINOA – making of

AINOA – making of

Tapiola on nyt ottanut ensimmäisen askeleen uudistumisen polullaan, kun uusi ja upea kaupunkikeskus AINOA avasi lokakuussa ovensa kaikelle kansalle ja talo täyttyi iloisesta avajaishumusta.

Mutta miten AINOA syntyi? Matkataanpa hieman ajassa taaksepäin.

Propdean työ AINOAn parissa alkoi jo vuonna 2011. Kesällä 2011 tehtiin laaja taustatutkimus yhdessä tanskalaisen Reteamin kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkälainen kaupallinen keskus Tapiolaan sopisi, niin tunnelmaltaan kuin valikoimiltaan. Lähes 400 tapiolalaista haastateltiin ja kilpailevien keskusten valikoimat analysoitiin tarkasti.

Tutkimustulosten perusteella laadittiin Tapiolan tulevalle keskukselle liikeidea eli suunnitelma siitä minkälaisia myymälöitä keskukseen etsitään ja minkälaista tunnelmaa tavoitellaan. Hyvät ravintolat ja kahvilat sekä urheilumyymälä olivat toivomuslistan kärjessä. Tunnelmalta toivottiin maanläheisyyttä ja kodikkuutta.

Liikeideassa ja suunnitelmissa otettiin huomioon myös hankkeen monivaiheisuus. Syksyllä 2013 oli tarkoitus avata vasta keskuksen ensimmäinen vaihe, joten kaikkia toiveita ja tarpeita ei voitu kerralla toteuttaa.

Joulukuussa 2011 talossa toiminut Sokos tavaratalo sulki ovensa ja purkutyöt päästiin käynnistämään. AINOA alkoi muodostua.

Varsinaiset vuokrausneuvottelut käynnistettiin keväällä 2012, jolloin minä liityin Propdean tiimiin vastaamaan Ainoan vuokrauksesta. Sen verran olin jo edellisessä työpaikassani projektiin osallistunut, että perehdyttäminen tarkoitti yhtä kuin koneen käynnistäminen ja toimiston avaimen kouraan lykkääminen. Ei muuta kun puhelin käteen ja tapaamisia sopimaan!

Ensitapaamiset järjestyivät helposti ja innostus Tapiolan uutta keskustaa kohtaan oli suurta. Joitakin mietitytti ensimmäiseen aaltoon lähteminen, koska rakentaminen jatkuisi vielä pitkään ja metroakin saataisiin odotella parisen vuotta. Suunnitelma oli kuitenkin hyvä ja taustatyö perusteellisesti tehty, joten oikeanlainen mielikuva tulevasta alkoi muodostua. Loppuvuoteen 2012 mennessä niin muodin ankkuritoimijoita kuin kahvila- ja ravintolayrittäjiäkin oltiin saatu jo kiitettävästi kiinnitettyä AINOAan.

Kevät 2013 sujui kuin siivillä ja neuvotteluita käytiin kiivaasti. Kohta kesäkin alkoi kolkutella ovella ja viimeisten vuokrausneuvotteluiden loppuunsaattaminen koetteli jo rakentamisen muutosjoustavuuden rajoja.

Alkusyksystä solmittiin viimeisiä sopimuksia ja keskuksen vuokrausaste hipoi täyttä. Viimeisten myymälöiden kohdalla jouduttiin joustamaan sen verran, että myymälät avautuisivat vasta jouluksi, ei vielä lokakuussa.

Lokakuussa tahti kiihtyi sitä mukaa, kun avaus lähestyi. Koko kuukausi oli jos jonkinlaista juoksujalkaa menemistä, myymälähenkilökunnan ja yrittäjien kysymyksiin vastaamista ja viime hetken järjestelyjä. Mutta lopulta tuli valmista, kuten aina kaikissa projekteissa. Tai no, ainakin riittävän valmista.

Lopputulosta esittelemme hyvin ylpeänä ja innostuneina! AINOA on kaunis, viihtyisä ja uniikki keskus, joka sopii mielestämme hienosti Tapiolaan. Toivomme sen ilahduttavan tapiolalaisia ja tuovan paljon iloja arjen keskelle.

Hanna