+358 500 667 227 info@propdea.fi

Sosiaalinen media, mobiilimarkkinointi, vuorovaikutteiset markkinointikampanjat, kriisiviestinnän tärkeys ­­– näistä teemoista oli ICSC:n järjestämä markkinointikonferenssi (European Marketing Conference) tehty. Lontoon konferenssin kruunasi gaalailta, jossa palkittiin Euroopan parhaat kauppakeskusmarkkinoinnin kampanjat.

 

Ja melkoisia kampanjoita olikin! Parhaiten mieleen jäivät mm. Norjassa pidetty rintasyöpäkampanja, jossa kauppakeskuksen omat työntekijät poseerasivat mainoksissa vaatteitta syöpätietoisuuden levittämiseksi. Melkoista omistautumista! Tanskalaiset taas loistivat kestävään kehitykseen nojaavalla kampanjallaan ”Waste is not just trash. It’s a resource.” Prahalaiset olivat hauskasti yhdistäneet tv-sarjan kuvaukset ja uuden kauppakeskuksen promotoinnin. Liverpoolissa soiteltiin pianoja eri puolilla kauppakeskusta ja tuotiin näin kulttuuria ja rauhoittavaa tunnelmaa hektiseen keskukseen. Suomalaisia kampanjoita ei kilpailussa valitettavasti ollut esillä, ehkäpä jo ensi vuonna?

 

Etenkin Etelä-Afrikka tuntui olevan todella vahvoilla lähes jokaisessa kilpailusarjassa. Kaikki kilpailun voittajat ovat nähtävillä osoitteessa: http://www.icsc.org/uploads/awards/Solal_2013Winners.pdf.

 

Sosiaalisen median hyötykäyttö kauppakeskuksen markkinoinnissa ja viestinnässä puhutti paljon. Monien mielestä hyvä ajatus on, että kauppakeskuksessa pyörisi erityinen palkattu ”Some-tyyppi”, joka päivittäisi kiinnostavaa sisältöä esimerkiksi Facebookiin, Instagramiin tai Twitteriin. Hienointa kaikkien kannalta olisi tietysti, että asiakkaat itse innostuisivat näkemästään ja kokemastaan siinä määrin, että haluaisivat jakaa omia hauskoja kokemuksiaan eteenpäin sosiaalisessa mediassa.

 

Pienelläkin budjetilla voi saada näyttäviä ja puhuttelevia kampanjoita aikaan. Esimerkiksi erilaiset sissimarkkinoinnin tempaukset ovat tästä hyvä esimerkki. Ne perustuvat luoviin ideoihin, yllätyksellisyyteen, ihmisten osallistamiseen ja itsetekemisen henkeen.

 

Lontoon konferenssi oli inspiroiva kokemus, joka innosti ideoimaan ja ajattelemaan uudella tavalla. Sitten vain elämyksiä tekemään!

 

Kesäterveisin,

Jaana