+358 500 667 227 info@propdea.fi

Propdea jalkautui jo toistamiseen Saksanmaalle tänä kesänä. Tällä kertaa tapahtumana oli ISCS Outlet  Connection Plus –konferenssi Hampurissa kesäkuun puolivälissä. Paikalle oli kerääntynyt niin vähittäiskaupan, kiinteistökehityksen kuin vuokrauksen parissa toimivia henkilöitä ympäri Euroopan. Kaksipäiväinen tapahtuma oli tiukka paketti tietoa ja verkostoitumista. Tapahtuma käsitteli nimensä mukaisesti outlet-keskuksia. Puheenvuoroja oli laidasta laitaan ja kaikki käsittelivät outlet-toimintaa hieman eri näkökulmista. Muotiketjujen edustajat nostivat esille outlet-keskuksien hyvät puolet heidän näkökulmastaan ja outlet-toimijat taas kertoivat alan yleisestä kehityksestä sekä trendeistä.

 

Jotakin outlet-keskuksien suosiosta ja yleisyydestä Euroopassa kertoo se, että 70% eurooppalaisista (ja 75% ostovoimasta)  asuu 90 minuutin ajomatkan päässä outlet-keskuksesta. Huomautuksena, että tässä kohdin Pohjoismaat sekä Venäjä oli rajattu pois Euroopasta. Yhtä kaikki, outletit ovat selvästi tulleet jäädäkseen ja uskon, että niitä nähdään pian yhä enemmän myös pohjoisemmilla leveyspiireillä. Esimerkiksi Kööpenhaminan läheisyyteen avataan ensi kesänä uusi outlet-keskus, joka tehdään jo olemassa olevan City 2 -ostoskeskuksen yhteyteen. Tämä kokonaisuus olisi mielenkiintoista käydä katsomassa sen valmistuttua: miten keskukset profiloituvat ja toimivat yhdessä?

 

Outlet-toimintaa käsiteltiin myös brändien näkökulmasta. Kuinka säilyttää brändin arvo, vaikka sen tuotteita myydäänkin outletissa? Muotialan toimijat näkivät outletit ennen kaikkea hallittuna kanavana menneiden sesonkien tuotteiden myyntiin. Omien outlet-myymälöiden kautta brändit pystyivät siis itse johtamaan ale-tuotteiden myyntiä ja ennen kaikkea ohjaamaan esillepanoa.

 

Tämä näkyikin hyvin vierailukohteessamme Designer Outlet Neumünsterissa, joka sijaitsi puolen tunnin ajomatkan päässä Hampurin keskustasta. Neumünster oli tyylikäs outlet-kylä, jossa liikkeet muodostivat pienen minikaupungin. Myymälät olivat siistejä ja varsinaisia “alelaareja” ei juuri ollut. Tämä kohde ei siis vastannut mielikuvaa jättimäisestä hallista, jossa myydään hajakokoja ja näytekappaleita suurilla aleprosenteilla. Neumünster mainosti, että tuotteet ovat 30-70%:n alennuksilla myynnissä. Alennukset eivät vaikuttaneet mittavilta, mutta toisaalta asioiminen keskuksessa oli miellyttävää ja myymälät siistejä. Ja mikä parasta: liikkeissä pääsi etenemään ilman kyynärpäitä!

 

Hampurin reissu avasi minulle hieman vierasta outlet-maailmaa ja antoi hyvän läpileikkauksen outlet-toiminnasta muualla Euroopassa. Olin aiemmin vieraillut outleteissa jenkeissä, ja Hampurin outlet olikin hyvä esimerkki hieman toisen tyylisuunnan outletista. Jään mielenkiinnolla seurailemaan, mihin suuntaan outlet-maailma kehittyy Suomessa lähivuosina!

 

Kesä ja kärpäset!

Kristina