+358 500 667 227 info@propdea.fi

Yt-neuvottelut jatkuvat! Työttömyys kasvaa! Suomi kriisiytyy!

Media mässäilee Suomen talouden kompuroinnilla minkä ehtii. Ja tottahan se on: Suomen taloustilanne näyttää verrattain vaisulta.

Synkistely ja voivottelu eivät kuitenkaan asianlaitaa muuta. Nyt jos koskaan kaivataan intoa, osaamista, heittäytymistä ja rohkean uutta luovaa asennetta. Tarvitaan panostusta ja uhrauksia, kykyä luopua vanhoista toimintamalleista ja suunnata katse luottavaisena kohti tulevaa.

Tämän ja monta muuta juttua opimme Kaupan tutkimuspäivässä 29.1. kun kaupan alan ammattilaiset kokoontuivat alan uusimman tutkimustiedon pariin Helsingin Messukeskuksessa. Propdealaisille tutkimuspäivästä on muodostunut jokavuotinen traditio. Päivässä peräänkuulutettu into, asenne ja tuumasta toimeen tarttuminen ovat kuuluneet Propdean valtteihin jo aivan ensimetreistä lähtien. Pieni muistutus ei silti ole pahitteeksi kenellekään!

Päivän mittaan sanat ”verkkokauppa” ja ”digitaalisuus” toistuivat asiantuntijoiden puheissa, kommenteissa ja kysymyksissä. Valtaenemmistölle verkkokauppa tuntuu edelleen olevan suuri ja tuntematon aluevaltaus, joka sekä pelottaa että kiinnostaa samanaikaisesti. Tutkimustietoa ja perustietämystä aiheesta ei vielä ole riittävästi ja siksi verkkokaupan tulevaisuutta on myös vaikea ennustaa.

Ennusteiden mukaan kivijalkakauppa säilyttää asemansa tuotteiden jakelupaikkana, mutta asiakkaiden asiointitavat muuttuvat. Tuotteiden hankinta tapahtuu yhä useammin verkossa, mutta verkko ei tule täysin korvaamaan kivijalkakauppoja. Ihmiset kaipaavat nettikauppojen selailun lisäksi konkretiaa: reaalimaailman mahdollisuuksia maistaa, haistaa, koskea ja tunnustella.

Myös nettikaupan lieveilmiöt on huomattu: palautusten määrä on hillitön ja sekä ekologisesti että eettisesti kestämätön. Asiakkaan kannalta palauttaminen on helppoa ja usein kulutonta, myyjän kannalta tilanne on kinkkinen – ja kallis!

Asiakaspalvelutilanteessa vaivattomuuden takaaminen on selkeä kilpailuetu ja myös merkki asiakaslähtöisyydestä. Monessa tapauksessa digitaalisuus ja automatisointi tukee vaivattomuutta. Tämä koskee sekä verkkokauppaa että kivijalkakauppaa.

Meidän kannaltamme kiinnostavaa on, mitä kiinteistön omistaja voi tehdä kauppapaikkansa menestyksen eteen? Käytetty auto puunataan myyntikuntoon, jotta asiakas mieltyisi siihen ja innostuisi näkemästään ja kokemastaan. Toimisiko sama myös kiinteistöissä? Millaiset ovat digipuolen hyödyntämisen mahdollisuudet kiinteistöpuolella? Näitäkin kysymyksiä lähdemme innolla ratkomaan.

 

Jaana & Tanja