+358 500 667 227 info@propdea.fi

Kevät koitti lumettoman talven jälkeen ja lähdimme huhtikuun alussa Turkkiin saamaan uusia ideoita ja tietoa kauppakeskuksista. International Council of Shopping Centers (ICSC) Euroopan konferenssi järjestettiin tänä vuonna Istanbulissa. Samalla osallistuimme myös Suomen Kauppakeskusyhdistyksen opintomatkalle, joka järjestettiin Istanbulissa samaan aikaan.

ICSC:een konferenssissa saimme kuunnella mielenkiintoisia luentoja, joissa tekniikan kehittyminen ja sen vaikutus vähittäiskauppaan olivat esillä monilla luennoitsijoilla. Tekniikka tulee muuttamaan maailmaa nopeammin kuin koskaan. Internetin ja älypuhelimien kehittyminen ovat mullistaneet vähittäiskauppaa mahdollistaen asiakkaita tutkimaan ja ostamaan tuotteita milloin vain ja mistä vain. Aina kun asiakkaat omaksuvat uusia tekniikoita, saavat vähittäiskauppiaatkin uusia tapoja tavoittaa asiakkaita. Omni-channel eli monikanavaisuus on tullut jäädäkseen vähittäiskauppaan  – se on yhdistelmä kivijalkamyymälää, sähköistä kaupankäyntiä, puhelinsovelluksia ja sosiaalista mediaa.

Kauppakeskuskierroksella tutustuimme Turkin vanhimpaan kauppakeskus Galleriaan sekä viime vuosina avattuihin Zorlu Centteriin, Vialandiaan ja Marmara Forumiin. Suurimman vaikutuksen minuun teki valoisa Vialandia, jonka konseptiin kuului myös huvipuisto ja rakenteilla oleva hotelli. Myös muihin kauppakeskuksiin oli yhdistetty hotelleja, toimistokonsepteja, viihdettä ja kaikkea muuta toimintaa, joka houkuttelee asiakkaita kauppakeskuksen lähiympäristöön. Tämä on tulevaisuutta varmasti ympäri maailman, myös meillä Suomessa.

Tanja