+358 500 667 227 info@propdea.fi

Marraskuinen piristysmatka Cannesiin Mapic-messuille on taas takana. Kauppakeskusammattilaiset kaikkialta Euroopasta kokoontuivat kolmeksi päiväksi Palais des festivals -betonibunkkeriin hiekkarannalle Reed midem -messujärjestäjän hellään huomaan.

Peruselementit olivat jälleen kohdallaan: Aurinko paistoi, paikalliset ulkoiluttivat koiriaan, miehet ja naiset tummissa puvuissaan viipottivat eteenpäin määrätietoisesti ja skumppatarjoilu ständeillä toimi.

Tällä kerralla myös taksit toimivat yllättävän hyvin ja niiden hinnat olivat kohdallaan. Pieniä, joskin odotettavissa olleita käytännön yllätyksiäkin tuli vastaan. Luottokortti piti kuolettaa, sillä pienen perhehotellin omistaja keräsi takuumaksun varjolla kaikki luottokortin tiedot tarkistusnumeroineen punakantiseen respan hyllyllä säilytettyyn vihkoon. Nätisti olivat kaikkien siellä käyneiden matkustajien korttien tiedot samassa paikassa.

Joissain ravintoloissa sai jopa ystävällistä ja nopeaa palvelua. Tämä ei tosin kattanut sitä ravintolaa, joka ei ollut maksanut korttimaksulaitteen maksuja ja kannusti asiakkaitaan nostamaan pankkiautomaatista käteistä laskun maksamista varten. Asiasta luonnollisesti kerrottiin vasta siinä vaiheessa, kun lasku piti maksaa. Vaati pientä periaatteellista, ehkä jopa kiivasta, keskustelua ennen korttimaksun järjestymistä.

Huomasimme myös, että jos tyytyy vain kävelemään pienen pastisbaarin ohi astumatta sisään, olo on hyvä seuraavanakin päivänä.

Itse messut olivat pienemmät kuin viime vuonna, järjestäjän ilmoituksen mukaan paikalla oli noin 8 300 messuvierasta. Selvänä trendinä näkyi, että yritykset olivat lähettäneet paikalle aiempaa pienempiä delegaatioita ja vain niitä henkilöitä, joiden oli välttämätöntä olla läsnä. Vuokrausneuvotteluja ja käytiin ständeillä jälleen tiiviisti, vaikkakin vähittäiskauppiaiden määrä olikin aiempaa pienempi.

Mapicista jäi matkaan myös työhön liittyviä ajatuksia, uusia kontakteja ja hyviä keskusteluja vanhojen tuttujen kanssa. Kysymyksiä heräsi paljon. Miten kauppakeskuksen vähittäiskaupan liiketoiminnan tunteminen vaikuttaa vuokraukseen? Miten kehittyy venäläisten ostokäyttäytyminen itäräjalla ja vaikuttaako uusi venäläiskehitteinen kauppakeskus markkinaan? Ica on aloittanut pienten supermarketvetoisten kauppakeskusten kehittämisen Ruotsissa ja pilotit ovat jo tekeillä. Lontoossa metroasemia kehitetään määrätietoisesti laadukkaiksi palvelukokonaisuuksiksi, kutakin omista lähtökohdista käsin. Mikäli tilaa fyysisille palveluille ei ole, käytetään digitaalisia ratkaisuja. Pitkään Suomea tutkinut kenkäkauppa on päättänyt priorisoida Venäjän valloitusta eikä ketjua toistaiseksi nähdä Suomessa.

Meidän omana MAPIC-teemanamme oli pohtia omia uusia palveluitamme. Auringon paisteessa ajatus kulki. Kehittelytyö on vielä kesken, mutta jatkoa seuraa! Pysykäähän kuulolla!

Kaisa & Pirjo