+358 500 667 227 info@propdea.fi

Vähittäiskaupan tutkimussäätiö järjesti jokavuotisen Kaupan tutkimuspäivän HTC Helsingissä tammikuun lopulla. Kylmä viima ja pakkanen olivat seurana, kun kävelimme tapahtumapaikalle, mutta perille päästyämme tunnelma oli lämmin ja tilaisuuteen osallistuneet yli toista sataa kaupan alan ammattilaista pääsivät vaihtamaan kuulumisiaan ja seuraamaan toinen toistaan mielenkiintoisimpia luentoja.

Ekonomisti Lauri Uotila aloitti tilaisuuden värikkäällä esiintymisellään ja sai ainakin minut vakuuttuneeksi, että mediassa vallalla oleviin negatiivisiin uutisiin ja kirjoituksiin ei pidä liiaksi takertua. Tutkimustulosten mukaan Suomi on monessa suhteessa aivan Euroopan kärkisijoilla: suomalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä, Suomi on yksi maailman kilpailukykyisimmistä maista, asuntolainojen korot ovat alhaalla, talous kasvaa vuonna 2014, kuluttajien optimisimi on virinnyt jne.jne.

TNS Gallupin Tarja Pentilä puolestaan vahvisti tutkimustuloksin millainen on ”suomalainen 2.0”: kuluttajat ovat rohkeimpia, sosiaalisimpia, vahvempia ja mukavuuden haluisempia. Minä-minä asenne ja yksilöllisyyden painottaminen kuluttamisessa kasvavat kaikissa ikäluokissa. Mukava oli kuitenkin kuulla, että toisaalta myös empaattisuus ja vastuullisuus ovat nousussa nuorison keskuudessa. Kuluttamista on vähennetty, mutta se kohdentuu paremmin; rahaa käytetään designiin, luksukseen, kodin sisustamiseen, terveyteen ja kasvavassa määrin kauppaketjujen omiin tuotemerkkeihin.

Kotialue Oy:n Mikko Virkamäki kertoi puheenvuorossaan EKK Ry:n kaupunkikeskustojen strategisesta kehittämisprojektista, jonka pilottivaiheeseen oli osallistunut 10 kaupunkia. Projektissa selvitetään kaupungin keskustan elävyysluku, joka muodostuu mittauksessa kahdesta näkökulmasta; miten vastuutahot toimivat ja miten asukkaat kokevat kaupungin.

Myös verkkokaupan nykytilanteesta ja tulevaisuudesta oli monia mielenkiintoisia puheenvuoroja. Verkkokauppa on hyvänä tukena kivijalkakaupalle, jotka osittain tulevat muuttumaan showrooming –myymälöiksi. Verkkokauppa ei kuitenkaan tule korvaamaan perinteistä kauppaa, kuluttajat haluavat ”hypistellä, kosketella ja tuoksutella” tuotteita myös tulevaisuudessa ennen ostopäätöstään.

Mielenkiintoinen päivä, jään odottamaan vuoden 2015 Kaupan tutkimuspäivää! Kiitos järjestäjille!

Tanja